Auto ID & Smart Apps for Mobile Workers

SDT Informatics

Auto ID & Smart Apps for Mobile Workers

De weg naar een online, mobiele en fysieke retail winkel

 

 

 

 

 

In retail is het vandaag niet enkel genoeg om online aanwezig te zijn. De beste bedrijven hebben succes omdat ze aanwezig zijn op alle kanalen, omnichannel. Een combinatie van online met mobiele ervaring en een fysieke winkel zijn centraal om een klant georiënteerde ervaring aan te bieden. De klant heeft een enorme vraag naar “ik wil het nu”. Om hieraan te voldoen is een geïntegreerde online, mobiele en in de winkel strategie nodig. Een recente studie van HRC advisory  toont aan dat 80% van de retailers niet klaar is of niet optimaal is aangepast aan het omnichannel model.

 

Er komen drie grote uitdagingen naar voor.

 

1. Online return: 95% van de retailers geeft aan dat hun grootste uitdaging het opvangen van online return is. De kosten zijn zeer hoog maar vaak weten retailers zelfs de exacte kost niet. De supply chain moet worden aangepast zodat het zo efficiënt mogelijk verloopt.

 

2. E-commerce verlaagt de verkoop in de winkel: 75% geeft aan duidelijk een daling te merken in de verkoop in de winkel. Een daling die wordt overgenomen door hun e-commerce. Hun online verkoop stijgt desondanks met 10% tot 15% meer dan in de winkel. Toch heeft 70% van de retailers moeite een winstgevend model te implementeren voor e-commerce en toch winstgevend te blijven met de fysieke winkels.

 

3. Systemen en infrastructuur die achterhaald zijn: elke ondervraagde retailer gaf aan dat een geïntegreerd voorraadbeheer tussen online en fysieke winkels de meest effectieve manier is om aan de noden van de klant te voldoen. Ondanks dit geeft meer dan de helft aan geen systeem te hebben om te zien wat de voorraad is in elke winkel.

 

We geven u graag drie mogelijke strategieën die u kunt gebruiken om een omnichannel strategie te implementeren en te optimaliseren.

 

1. Volledige integratie

Om optimaal te kunnen voldoen aan een omnichannel strategie moet je kijken naar de hele organisatie. Alles moet verbonden zijn met elkaar. Kasregisters in de winkel, supply chain, marketing… De hele operatie moet onder de loop worden genomen. Werk stap voor stap en splits op en begin op een kleinere schaal.

 

2. Accuraatheid in de voorraad

Een beter zicht op de voorraad is essentieel. Als je niet weet waar je goederen zich bevinden kan een effectieve omnichannel strategie nooit efficiënt geïmplementeerd worden. Uit de studie blijkt echter dat de voorraad bij de meeste retailers slechts 68% accuraat is. Investeer in een goed beheer van je voorraad. Mik op een nauwkeurigheid van + 90% op een selectie van je goederen met een hoog volume. Gebruik hiervoor best barcode scanners en andere Auto-ID hardware.

3. Distributed order management

Als je over een groter aantal distributie centra beschikt overweeg je misschien best om een distributed order management (DOM) systeem te implementeren. Deze systemen helpen je niet alleen om de producten sneller bij de klant te brengen maar ook om je een beter overzicht te geven in je voorraad. Een DOM systeem werkt overkoepelend als centraal systeem tussen je warehouse management systeem (WMS) en je transport management systeem (TMS). Het werkt in 2 stappen. Eerst geeft het je een overzicht van welke voorraad waar is en vervolgens bepaald het een optimale afhandelingsroute. Het kan soms efficiënter zijn om een beperkt houdbare voorraad in een bepaald magazijn eerst te gebruiken dan het meest dichtstbijzijnde. Een DOM brengt dit in kaart over al je magazijnen samen.

 

De conclusie is zelfs al is je organisatie nog niet klaar voor verandering, je klant is dat wel. Je klant verwacht dat je een omnichannel strategie hebt. Laat je klanten niet in de kou en begin er zo snel mogelijk aan!

SDT Informatics
SDT Informatics
SDT Informatics